Biography, Press References and Interviews

 


Biography (Press References and Interviews see below)


Angela Gräfin von Wallwitz, née Baronesse von Feilitzsch, was brought up in Munich and started to work at the local Sotheby's office in 1976. She began her training at the European Ceramic Department of Sotheby's London in 1978 and was appointed Departmental Director in 1984. Three years later, she opened her own gallery opposite Sotheby's in St. George Street, London. In her first year of trading, she was invited to participate in the then world’s most important art fair, The Grosvenor House Antiques Fair in London, where she exhibited from 1988-1995. As the first dealer for European Ceramics she exhibited in the TEFAF (European Fine Art Fair Maastricht) from 1990 – 2006. She served as a member of the Vetting Committee at the Grosvenor House Fair 1990 – 2002 and as the Head of the Porcelain Vetting Committee in Maastricht 1993 – 2003.

In 1997 Gräfin Wallwitz moved back to Munich where she is working from an apartment in the district of Munich’s salerooms. She is a sworn in appraiser for the Chamber of Commerce and works as an independent advisor for collectors and museums, publishing collection catalogues and assisting in decisions of purchase as well as sales.
She places great emphasis on research based on facts in order to achieve the highest possible security of the investment into ceramics. She published dating systems for individual casts of Nymphenburg porcelain figures and Meissen porcelain figures from the 18th century. She discovered a fakers workshop for Boettger stoneware and published a system how to differentiate between the originals and the fakes.

Angela Gräfin von Wallwitz organises courses for the attribution, the dating, the care and the handling of silver, glass, furniture and ceramics.

 

References:

Angela Gräfin von Wallwitz, an expert in European ceramics, porcelain and objects d’art who hails from Munich, exemplifies what makes Maastricht outstanding. Von Wallwitz’s taste and stock are first-rate, and she us generous with her time and expertise.
In: Paula Weideger, A Fair to Remember (Town&Country Travel, Spring 2005)


 

Interviews:

  • Die Zeit, Keine Lust auf Silberputzen, 16.05.2007 read/save:pdf download:zip
  • FT, Maastricht Special, 4.03.2006 read/save:pdf download:zip
    ”I couldn’t understand why anybody wanted to collect it”
  • Wallstreet Journal, Maastricht’s Masters, old and new, 17.-19. 03 2006

 

Press References

  • International Herald Tribune, 17-18.06.2006: ... So should two equally extraordinary faience vases discovered by Angela von Wallwitz of Munich. The German dealer says she has never seen anything resembling these pieces, whose openwork-sides are decorated with fruits in high relief. She places one vase around 1760 and thinks the other was made a decade later as a match. A letter B mark on the underside, known from Belgian pieces, provides a clue to their probable provenance. The vases give a new insight into the eccentricity of Baroque aesthetics in the 18th century……
  • Weekend Journal 17-19.3.2006 read/save:pdf download:zip
    Maastricht's Masters, old and new, by Margaret Studer, in: Weekend Journal 17-19.3.2006
  • Handelsblatt, 17-19.03.2006….. Begeistert von der lebhaften Nachfrage strahlt auch Angela von Wallwitz: „ Wir haben unseren besten Umsatz verdreifacht“, bericht die Porzellanexpertin, die ihre Kollektion von Kaendler –Figuren fast vollständig verkauft. Ein Erfolg, der auf transparenter Preispolitik, wissenschaftlicher Recherche und dem so geweckten fußt
  • The Wallstreet Journal, 17.03.2004 read download:pdf download:zip
  • FAZ, 11.03.2006 Fast verstummt ist schon das Ständchen, das Gräfin von Wallwitz Johann J. Kaendler zum dreihundertsten Geburtstag brachte: Zwei Drittel der stattlichen Schar porzellanener Theaterfigürchen sind bereits verkauft …
  • Handelsblatt, 10-12.03.2006 ... Mit 1,6 Millionen Euro bezifferte Angela Gräfin von Wallwitz die 33 Kaendler Figuren, die in einem Begleitkatalog mit spannenden Neudatierungen aufwarten können. Um 145.000 Euro kostet hier das Unikat einer großen Böttger- Kanne ...

  • FAZ, 08.10.2005: … zurück kam auch Angela Gräfin von Wallwitz. Sie führte vor, wie man mit fragiler Kunst lebt, indem sie ihren kostbaren Porzellanen ein elegantes Salon-Ambiente baute, eine Landhaus-Ecke mit Kamin oder einfach einen stattlichen Goldrahmen um eine Kändler-Hasenpaar auf Wandsockeln legte. Derart besondere Inszenierungen erfrischen die Aufnahmefähigkeit und helfen, sich inter pares hervorzutun……
  • The Art Newspaper, Nov. 1991: (read:pdf, download:zip)
  • Weltkunst, 12/1991: … Angela Gräfin von Wallwitz. Die frühere Sotheby-Porzellanspezialistin, hatte sich 1988 selbständig gemacht und kann den Expansionsschritt auf der Grundlage eines stabilen, von Spekulation ungetrübten Marktes tun. Zusammen mit ihrem Mann hat sie ihre Galerie als gediegenes Bibliothekzimmer eingerichtet, wo das interessierte Publikum die Fachliteratur einsehen kann. Die Kunstwerke sind nicht in Vitrinen eingeschlossen, sondern sollen auf lockere und freie Art in ihrem historischen Kontext lebendig werden. „Works of Art in Pottery and Porcelain“ heißt die Eröffnungsausstellung, die den Akzent auf das Qualitätsobjekt legt, das aufgrund seiner anspruchsvollen Bearbeitung über den Massenmarkt hinausragt
  • FAZ, Dezember 1991: Wallwitz und Meissener bei Bernheimer in London
    Im Rahmen einer Neuordnung des Hauses gegenüber dem Rückgebäude von Sotheby’s, in dem sich Bernheimer Fine Arts vor einigen Jahren in London etablierte, hat die Porzellanhändlerin Angela Gräfin von Wallwitz mit ihrem Geschäft das untere Stockwerk bezogen. Nach dem Konzept Bernheimers sollen sich verschiedene Händler, deren Objekte sich gegenseitig ergänzen, in dem Haus niederlassen, wo sie ihren Kunden neben einem vielseitigen Angebot auch die Möglichkeit bieten wollen, in einer hauseigenen Bibliothek zu forschen.
    Diesem Projekt schließt sich auch die Altmeisterhandlung Meissner Fine Arts an, die bisher von Zürich und Paris aus betrieben wurde. Angela Gräfin von Wallwitz stellt bis 18.Dezember Keramik und Porzellan aus. Ihre Auswahl besteht im wesentlichen aus Stücken der Manufaktur Capodimonte und Meissen, die aus dem Besitz eines europäischen Adelsgeschlechts stammt. Unter ihnen befindet sich auch frühes Meissner Porzellan aus der königlichen Sammlung.
  • Antiques Trade Gazette, 30. 11.1991….The concept of the owner of the whole enterprise, Konrad Bernheimer, is that these various firms sharing his premises should complement and enhance each other’s stock.
    Certainly Angela Gräfin von Wallwitz opening selection sets a high standard, and the aim of her exhibition is to emphasise the fact that there are works of art in pottery and porcelain equal to the quality of work of contemporary sculptors, painters and silversmith. The core of the show are pieces from the Capodimonte and Meissen factories. These include three fine and rare examples of Capodimonte groups of children riding animals, each modelled in the 1750s by the factory’s most important modeller; Guiseppe Gricci.
    The early Meissen includes work from the Roayl Sacon collection as well as items from other famous private collections formed early this century.
    Among the Meissen is a well modelled pair of animals until recently exhibited at the Fritzwilliam Museum, Cambridge.
    Prices range from £ 1900 to around £ 45.000 for some of the Capodimonte.
  • Die Zeit, 30. April 2003
    …”Das Mehr an Kenntnissen ist zwar unser Kapital” sagt die in München auf Porzellan spezialisierte Kunsthändlerin Angela von Wallwitz, „aber es wäre in dieser Situation ein großer Fehler , es unseren Kunden vorzuenthalten.“ Also bietet die Expertin Kurse zu den verschiedenen Themen an. „Den Ritt durch die Jahrhunderte“ beginnt sie mit einer Art Sehschule in der umfangreichen Kunstgewerbe-Sammlung im Bayerischen Nationalmuseum. Die Fortsetzung findet dann in ihrem Geschäft statt…
  • L’Objet D’Art, Mars 2004
    Les oiseaux rares de la section antiquités et objets d’art sont sans conteste deux oiseaux de paradis grandeur nature en porcelaine de Meissen modelés par Johann Joachim Kaendler pour Auguste le Fort, présentés par Angela Gräfin von Wallwitz (Munich)…
  • The Wall Street Journal, March 8th 2004
    …A fun piece in the porcelainsection is a pair of colourful early Meissen birds of paradise modelled by J.J.Kaendler around 1733. The pair is found at Angla
    Gräfin von Wallwitz Kunsthandel of Munich. Only three pairs of these birds are known; and in the porcelain market, as in other collector sectors, rarity pays off. The pair is priced at around € 78.900.
  • International Herald Tribune, March 13-14 2004
    …The 18th century porcelain displayed by Angela Gräfin von Wallwitz of Munich is impressive. A Meissen service made to match imported Chinese Imari-style dishes (of which two are on view), which stayed in the family that commissioned it until last year, is a unique discovery. …The feeling that great opportunities must be seized prevails here as elsewhere…The Munich dealer says she has had her “best fair since the bumper year 1989”.
  • Weltkunst 15.10.2004, p. 138 f. read/save:pdf download:zip see also "articles"
    Weltkunst Heft 12, 2004 (15.10.), S. 138 f.: Angela Gräfin von Wallwitz: Idee und Ausführung. Ein Datierungssystem für Nymphenburger Porzellanfiguren aus dem 18. Jh. anhand der Sockeltypen

  • Financial Times, 26th/27th February 2005
    …Marks describes himself as an “ageing attorney obsessed with collecting early Meissen porcelain”, and it is a passion his wife shares. “Over the years we’ve made friends at TEFAF with other collectors, curators and dealers”, he says. “Angela Wallwitz has become a dear friend of ours.” Angela Gräfin von Wallwitz, a Munich based dealer in fine and rare continental porcelain and pottery, has shown at the fair since 1991…
  • Handelsblatt, 4./5./6.März 2005
    …Angela von Wallwitz bietet in Maastricht wissenschaftlich aufbereitetes Meissen Programm mit Figuren-Porzellan, Vasen und Geschirrteilen…
  • Frankfurter Allgemeine Zeitung, 5. März 2005
    …Vom Rokoko in die Moderne:“Im Dorf in Franken“ kaufte die „Porzellan-gräfin“ Wallwitz einen gewaltigen weißen Art-déco-Truthan, der die Rehabilitierung der nahezu vergessenen Andrea Pedersen, Modelleurin für Kopenhagen, herbeiführen sollte…
  • Handelsblatt, 11./12./13.März 2005
    …Angela Gräfin von Wallwitz verfügt über keine ihrer vier Commedia-Figuren von Bustelli mehr. Sie gelangten allesamt in amerikanische Sammlungen…
  • Le Figaro, 11 Mars 2005
    …L’an dernier, cet erudit de Detroit avait acheté Le Sultan montant l’éphant en Meissen par Kaendler (dans l’expositionde Detroit) chez Angela Gräfin von Wallwitz de Munich, qui fait sensation cette fois avec un dindon en porcelaine de copenhagen (1910-1914) d’Andrea Pedersen. Cette interprétation XXe des animaux grandeur natur réaliés par Kändler pour le Palais de L'Electeur de Saxe vaut presque aussi cher qu’un Meissen XVIIIe…
  • The Wall Street Journal Europe, 21st May 2005
    …Gräfin von Wallwitz’ turkey, made between 1910-1914 by Andrea Pedersen for the Royal Copenhagen factory, is a stylistic forerunner of Art Deco, the design movement that dominated in the 1920s and 1930s – the feathers are streamlined almost to abstraction ...
  • International Herald Tribune, June 18.19, 2005
    …An even more astonishing discovery can be seen at the fair. Angela von Wallwitz of Munich shows a vase that once formed part of a set of five imitating Chinese models and decorated at Meissen around 1730-33 by the strange Adam Friedrich von Löwenfinck. …
  • Handelsblatt200_17-18-10-2003_S43 read/save:pdf download:zip
  • Handelsblatt46_6-3-2004_S45 read/save:pdf download:zip

Link: Frankenthal Harlequin enlarge/infos

 



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